zondag 11 oktober 2015

Halve marathon Brussel - 4 oktober 2015


Toch nog redelijk laat beslist om mee te doen aan de halve marathon van Brussel.
Terwijl Tijl al een hele tijd zijn lange duurlopen deed, moest ik er nog aan beginnen.
Maar ik zag het wel zitten en daarom heb ik een tandje bijgestoken.
De dag zelf is een heel zonnige dag. Tijl, Kristof en ik staan te wachten op het startschot.
Ikzelf ga nog eens naar het toilet en als ik terugkom, zie ik Tijl niet meer.
" Oei, waar is Tijl? "? denk ik. Maar hij staat er nog, volledig in operatiekleding; die hij
aangetrokken heeft om geen kou te krijgen en deze kleding kan hij voor de start wegsmijten.


We staan met ons drie in de startbox van 2.00u, wat voor mij te snel is, maar ik zie het wel.
Het laatste kwartier beslis ik om toch nog eens de toiletten op te zoeken en ik kom van het
toilet om 10:28,de start is om 10:30, waardoor ik tot mijn spijt niet meer in de startbox van 2:00 u geraak :-)
En dan zijn we weg!!! De massa loopt me wel voorbij, maar ik heb beslist om rustig te beginnen
en ik laat mij niet opjagen, wat eigenlijk nog wel lukt ook.
Hartslag is goed, tempo ook. Ik heb het gevoel dat ik toch iets sneller kan, maar doe dat niet omdat het toch wel nog ver is en ik wil mijn tempo kunnen houden en zeker en vast geen terugval krijgen. En het gaat goed, ik eet en drink om de 4 kilometer en na halfweg beslis ik om iets te versnellen en ook dat gaat goed. Ik blijf mijn constante tempo lopen.
Op km 17 krijg ik het eventjes moeilijk, maar er loopt een man naast mij met een heel regelmatige pas, net iets sneller dan ik en ik besluit naast deze man te blijven lopen. Ik kijk niet opzij en hij ook niet, en samen lopen we de Wetstraat omhoog. Dit gaat goed, maar als ik bovenkom, laat ik hem toch gaan. Ik bedank hem voor de versnelling en vanaf nu is het alles geven. Die kasseien op het laatste vind ik niet gemakkelijk, maar ik zie de rode loper en ik ben benieuwd naar mijn tijd. Geen enkele moment heb ik naar mijn tijd gekeken ( want ik wou mij niet laten opjagen ), enkel op hartslag heb ik gelopen. Dus ik kom toe en eindelijk mag ik kijken.
Het resultaat: 2u: 16. En ik ben toch wel content. Ik heb het moeten opzoeken, maar mijn laatste halve marathon was in 2012 in 2u en 21min. Ik heb met minder moeite gelopen en er toch van genoten!
De moeite om een iets anders te doen dan in het park te lopen. Bedankt Jan voor de tips en aanpassing van het schema.

Helga