zondag 30 juni 2019

Livinusrun - Helga's verhaal


Livinusrun 2019:
Twee jaar terug: wedstrijd Brugge-Damme-Brugge: halve marathon: slecht gevoel, slecht gelopen dus ik wou beter en met een voldaan gevoel deze keer.
Dus ik koos voor de livinusrun, 18 km, heuvelachtig parcours, op 23 juni'19 van Gontrode naar St.Lievens-Houtem. Vanaf eind februari begon ik te  trainen met coach Jan en op het einde waren de trainingen best pittig, maar wel leuk. Goede recuperatie ook telkens.

De week voor de wedstrijd: vraag me niet waarom, maar STRESS!!!!!  Ik werk in St.Lievens-Houtem dus ook de klanten in de winkel bezorgden mij de nodige dosis zenuwen.
Mijn voorbereiding was goed, op het einde tot 4X/week met 2x/ week intervallen, allemaal volledig opgevolgd door Jan. Ik was er klaar voor!!!

En dan eindelijk de run: toch weer die zenuwen. Kristof heeft zich tijdens de trainingen en ook op de wedstrijd zelf volledig opgeofferd om met mij mee te lopen en ik vrees dat ik op de wedstrijd zelf niet zo’n goede leerling ben, een groot verschil met mijn trainingen.

De eerste 7 km gingen goed, hartslag perfect, tempo perfect, wel warm, maar het ging zoals gepland.
Maar vanaf dan ging het niet meer zo goed, hartslag veel te hoog, tempo naar beneden en naar mijn gevoel constant bergop. Ik kon niet meer recupereren, mijn  tempo  kelderde volledig. Mijn haas hield zich kalm. Ik nam mij voor om niet te stappen, maar het werd aftellen, afzien. Sterven!!!

Langs het parcours stonden mijn supporters en dat deed deugd, al had ik liever onder de grond gekropen. En dan uiteindelijk de finish, amai ik dacht dat het nooit zou eindigen. Ik kom over de streep, recht in de armen van mijn supporters en duw af op 2u:02min. Het was bloedheet die dag.
Mijn gevoel is beter dan over 2 jaar, ik ben er zeker positief over en ben heel blij dat ik het gedaan heb. Alleen weet ik nu, na deze wedstrijd, eindelijk, dat ik geen goede wedstrijdloper zal worden, eigenlijk heb ik er op de moment geen plezier aan en daarom zal lopen voor mij  een ontspanning blijven, met mijn hond in het park, de vriendinnen, mijn partner………

Ik dank Jan voor het leuke pittige schema en het vertrouwen ; ook Kristof die deze relatietest overleefd heeft en mijn loopvriendinnen die het beste in mezelf zien.

Bedankt allemaal!!!