woensdag 29 april 2015

Een ritje in Nederland - Amstel Gold Race - 18 april 2015


Zaterdag 18 april 2015 - het is zover, de AmstelGold Race voor wielertoeristen. Samen met Bruno en 6 andere fietsers vertrek ik om 6.45 aan de tocht. Bruno en zijn kompanen gaan voor de 240 km, ik speel veilig en ga ervoor om de babytoer van 125 km af te werken. Het is redelijk koud bij het vertrek, 3°c, dus handschoenen aan, mutsje onder de helm en hopen dat de 3 paar sokken in de loopschoenen mijn voeten voldoende warm zullen houden.  Na een kleine 10 km is er de eerste helling: de Geulhemmerberg, 1,2 km lang, gemiddeld stijgingspercentage 4,6%, max. stijgingspercentage 8%. Er zijn nog niet veel fietsers op de baan, dus rij ik alleen langs de Hollandse wegentjes. Ik slaag er ook in om even van het parcours af te wijken, maar samen met een wat oudere Hollandse man ben ik vlug weer op de juiste baan. Er volgen nog een aantal hellingen: de Maasberg (de enige kasseiweg in de hele toer), Adsteeg, en de Lange Raarberg. Allemaal heuvels waar ik vlot op fiets en die me vertrouwen geven voor de iets zwaardere hellingen die nog moeten komen. En ja, daar is de Fromberg, 1,6 km lang, met vooral in het begin een steil stuk, een aantal plateaus en dan na de top is het zalig om naar beneden te zoeven. Kort erna volgt Koulenbergsweg, kort, slechts 570 m lang, maar met een venijnig stuk van 11%. Even doorbijten en ook deze helling is voorbij. Tijd om richting Valkenburg te rijden. Eerst is er nog de Sibbergrubbe, zoals enkel Nederlanders het kunnen beschrijven: “een lekker lopende beklimming van ruim 2 kilometer” . Ik nader Valkenburg en zie meer en meer mensen langsheen het parcours. Even naar links draaien en daar ligt hij “de Cauberg” - de berg waar de profs op knallen. Doseren is de boodschap, 850 meter lang, 6,5% gemiddeld stijgingspercentage en max. 13%. Naast je hoor je gezwoeg, gezucht, ja, het is zwaar, maar volhouden is de boodschap. Groot is de voldoening als ik over de top rij en na nog een kilometertje rij ik over de finish. Tijd van aankomst 12.59. Met de medaille om de nek fiets ik de laatste 3 kilometer naar het huisje waar we verblijven. Bruno en zijn vrienden komen om 17.30 over de finish. Ook zij zijn zeer tevreden met hun prestatie.

Groetjes,

Maggy