woensdag 22 oktober 2014

Marathon Boedapest - 11 oktober 2014

Als eerste marathon heb ik besloten om naar Hongarije te trekken voor de slag om Budapest.
Aangezien het mijn eerste marathon was waarvoor ik echt had getraind wist ik niet goed wat de richttijd zou zijn of wat mij eigenlijk te wachten stond.
De vele weken ervoor had ik heel hard getraind en alles bleek goed te gaan met een halve marathon rond 1u15 minuten in Temse.
We zijn vrijdag vertrokken en zaterdag was de wedstrijd al. Door verkiezingen was de marathon een dagje vervroegd en ipv 9u was de start om 11u s'morgens (warm dus).
Als we uit het vliegtuig kwamen in de luchthaven van Budapest had ik al meteen door dat het weer er wel warm was..Het was volop zon en de temperaturen was rond 18u nog aan 25°C.
We zijn de dag zelf nog vlug achter mijn startnummer geweest. Ik heb eveneens aan de pastaparty deelgenomen, maar ik vond het lang wachten in een rij mensen alvorens mijn bordje koolhydraten te krijgen.
Ik ben vroeg naar bed gegaan en heb 9u aan een stuk geslapen wat natuurlijk heel goed was.
Nog even opgewarmd en daarna naar het startvak en....Bang..eindelijk het verlossende schot.
Nog even heb ik nog de gedachte "waarom ga ik hier aan beginnen?", maar nadien was ik al vertrokken.
Alles ging heel goed en het ging licht bergaf op een brede laan zodat ik snelheid kon maken zonder teveel in het rood te gaan en vele mensen voorbijsteken.
Hier had ik toch wel al door dat ik vlug ging, maar aangezien er enkele wedstrijden (30km, estafette, 10km) tegelijkertijd plaatsvonden was het moeilijk te schatten waar de andere marathonlopers waren.
De eerste 10 km gingen iets te hard (37min 10), maar ik voelde mij heel goed. Alles zat snor en het eerste gelleke en drinkbus was al binnen en is heel goed verlopen zonder tijdverlies en de eerste bergop naar de 2 bruggen toe heb ik zonder problemen kunnen "overbruggen".
Daarna was het wind in de rug tegen de Donnau via de beroemde kettingbrug en hierdoor kon ik gemakkelijk het tempo hooghouden en bleef ik mensen voorbijlopen. Mijn halve marathon was juist onder de 1u20minuten. Op km 23 heb ik nog mijn drinkbus binnen genomen (was echt wel nodig door de warmte), maar was zo in de wedstrijd dat ik mijn gelleke wel vergeten ben in te nemen. Alles is goed blijven gaan tot ongeveer km 30.
Hier moesten wij terug noordelijk gaan met windop en ik voelde dat de motor niet echt sputterde, maar dat ik de snelheid van in het begin niet zo goed meer kon vasthouden.
Wel gelet dat ik al een tijdje alleen liep en juist op dit moment passeren mij een Zweed (2u39min)en een Hongaar (2u42min) en natuurlijk ben ik deze gevolgd. Ik heb dit nog even kunnen volhouden, maar ik had begrepen dat deze snelheid volhouden om problemen vragen was (en dit zeker met nog 3 bruggen in de laatste kilometers) en dat ik aan mijn eigen tempo moest lopen.
Daarachter voelde ik mij een tijdje minder goed tot ik plots dacht aan de gellekes die ik dus heel de tijd niet had ingenomen. Ik had er 4 op zak en op km 34 had ik er nog 3 over... Heb er dus gauw nog eentje genomen samen met mijn drinkbus op km 33 en plotseling ging alles plotseling weer beter.
Het enige waar ik nu wel al een tijdje last van had was mijn voeten. Ik had nog nieuwe (te kleine)schoenen gekocht enkele dagen ervoor en dat was wel een kleine fouteke achteraf gezien.
Op km 37 stond mijn madam mij aan te moedigen op de laatste brug en dat gaf mij de nodige boost om door te zetten alhoewel de snelheid niet meer zo hoog zat als in het begin.
Ik ben blijven doorgaan zonder nog naar mijn horloge te kijken tot ik eindelijk de finish voor mij zag met de 2u45minuten en enkele seconden. Ik heb nog een sprintje doorgezet en eindelijk hoorde ik het piepen van mijn chip over de mat...I did it!!! Later hoorde ik dat ik 13de was op +- 4000 mensen en eerste Belg.



 Ik heb dus zeker en vast nog marge om nog tijd goed te maken op een volgende marathon. Ik ging iets te snel in het begin en heb toch wel een 5 minuutjes verloren in de tweede helft. Met deze ervaringen zal ik zeker en vast in het vervolg kunnen rekening houden.
Wat Budapest betreft: Ik had voor de marathon nog niet de gelegenheid gehad om Budapest te verkennen en ik stond echt wel verstelt tijdens de wedstrijd hoe prachtig deze stad wel was . Het is zeker en vast aan te raden voor een citytrip en we hadden dan nog geluk met het goede weer.

Groeten,

Jody