woensdag 7 oktober 2015

Groenloop - 27 september 2015 & Marathon van Brussel - 4 oktober 2015


Beter dan verwacht!!!

Het ging al een tijdje niet zo goed door een ontsteking op mijn tanden en dus was de voorbereiding in het begin een beetje in de soep aan het draaien.
Ik wisselde goede met slechte dagen af, maar ik ben toch blijven doortrainen.
Tot slot was zelfs de halve marathon van Temse afgelast en hebben we dus enkel de Groenloop als oefenwedstrijd kunnen een plannen een week voor de marathon.


Groenloop:

Het weer was goed, de verwachtingen waren terughoudend en ik was zelfs bang om een slechte wedstrijd te lopen. De start werd gegeven en ik ben van in het begin aan hetzelfde tempo beginnen lopen, maar nooit niet echt kunnen doorduwen zoals ik gewoon was.
De 12km zijn gelopen in 44 minuten en 2 seconden, wat niet slecht was, maar onder de tijden die een jaar eerder liep.  Het was dus bang afwachten voor de marathon van Brussel.









Marathon van Brussel:

Na de groenloop voelde ik mij niet meer zo zeker en dacht ik dat alle werk (toch 120-130km/week) voor niets is geweest.
Verleden week ging ik zo goed als niet meer vooruit. De tempo's werden niet meer gehaald en ik voelde mij zelfs moe.
De laatste dagen had ik gerust en zaterdag nog even een kleine sessie gedaan om de spanning op de spieren te houden, maar ik ging zo goed als niet vooruit.
Ik had dus geen enkele verwachtingen meer, maar aan de andere kant had ik geen enkele druk meer.
De dag zelf was het weer perfect. Geen wolkje aan de lucht, geen wind, veel zon. Een loper moet niet meer hebben.
Om klokslag 9u ging het startschot en aangezien ik op de eerste rij stond liep ik in het zog van de Kenianen (maar niet voor lang) ;-).
Ik liep in het begin een goed tempo door, maar ik wist dat er enkele hellingen op ons stonden te wachten en dus liep ik op reserve.
De eerste 10km werden gelopen in 39min en 20 seconden. Enkele lopers hadden mij al voorbijgestoken, maar ik liet het niet aan mijn hart komen...de weg is nog lang.
Op km 16 heb ik het groepje waar ik zat laten gaan want de helling naar Tervuren toe is dodelijk (lang en steil). Ik had gelijk om dit te doen want op de top van de helling was ik voor het groepje wat dus duidelijk een goede strategie was. De halve marathon werd gelopen op 1u23min.. en meer en meer begon ik te beseffen dat ik eigenlijk niet zo slecht aan het lopen was. Bij de 30km in juist 2u zegt er iemand op de fiets tegen mij dat de 2u48min er nog inzit. Plotseling begon ik te beseffen dat ik goed aan het lopen ben EN ik voelde mij nog heel goed EN ik begon opnieuw mensen voorbij te lopen die mij in het begin van de wedstrijd voorbijgegaan zijn.
Hierdoor begon ik te groeien in de wedstrijd en naar het Jubbelpark toe ben ik zelfs beginnen versnellen (de helling ernaartoe deed echt pijn).
Eenmaal in de wetstraat was het alles geven tot de finish en ik voelde me nog steeds heel goed.
Een topdag na enkele kwakkelmaanden...beter dan verwacht dus.

Groeten,

Jody