maandag 15 oktober 2012

Start Interbankencross 2012-2013


"Zaterdag 6 oktober werd het startschot gegeven voor de eerste van de twaalf interbankencrossen. Druilerige regen op zaterdag en een avondje uit op vrijdag (inclusief twee pintjes en een blauw chimayken) zorgden ervoor dat de fut en de goesting ver te zoeken waren. Ons Lotte had meer energie dan haar moeder. Zij besliste tussen de soep en de patatten dat ze dit jaar met de vrouwen meeloopt en niet meer met de jeugd waar ze eigenlijk nog thuis hoort. Zo word ik toch wat opgepept. Ik weet met zekerheid dat ik tegenover haar het onderspit zal moeten delven op 3,460 km maar ik neem me ten stelligste voor het verschil zo klein mogelijk te houden. Aan de startstreep geeft ze me nog een plagend schouderklopje en weg zijn we. We zijn goed mee in de start. Ik loop mijn dochter op de hielen. Het is toch wat uitkijken in de modder en de plassen.  Drie dames zijn al snel voorop. Dan volgen wij, achteraan in een groepje van een zestal dames. Tijdens de tweede ronde heb  ik de indruk dat het tempo in ons groepje wat vertraagt. Raar maar waar, ik voel me nog vrij lekker (en dat gebeurt nog zelden), dus hup : ik neem de kop van het groepje. Ik hoor Lotte denken : “Héla, wat krijgt die ?” En in een wip loopt ze voor mij uit en neemt enkele meters. Ik ben op achtervolgen aangewezen. In de laatste ronde kan Lotte nog wat versnellen, ik ben blij mijn zelfde tempo te kunnen aanhouden. Aan mijn adem te horen, zit versnellen er niet meer in. Lotte komt als vierde over de eindmeet in een tijd van 13.29 min. Ik volg als vijfde in een tijd van 13.41 min. Ik ben blij en fier dat ik maar op 12 seconden van mijn snelle dochter strand. Bovendien eindig ik als eerste in mijn categorie (bij gebrek aan de snellere dames die blijkbaar niet aanwezig waren) en dat is toch ook mooi meegenomen.

Dan zijn ons mannen aan de beurt. Zij lopen 5,780 km over vijf ronden. Klaas loopt in een kopgroep van drie. Hij kan zeer goed stand houden en eindigt als tweede in een tijd van 18.23 min. Drie weken zonder training en een avondje uit zorgen ervoor dat Danny gematigder start. Hij ziet af maar houdt toch goed stand en kan in de laatste ronde zelfs nog versnellen. Hij eindigt als dertiende in een tijd van 20.23 min. en wordt daarmee vijfde in zijn categorie. Oei Danny, twee minuten,  jij zal deze week wat geplaagd worden, vrees ik…

Ook ons Marte liep een behoorlijke wedstrijd. Na 1,140 km haalde ze de eindstreep in 4.56 min.

Nu moet ik aan dit verslag nog een einde breien.  Hoe eindigden mijn opstellen in de lagere school ook alweer ? Juist, ja, met deze voltreffer : “Moe maar voldaan keerden we huiswaarts.” (Alleen spijtig van de vuile was …)

Karine."