maandag 22 september 2014

Muurloop Geraardsbergen - 10km - 7 september 2014

Zonnig weer, niet te warm, niet te koud en niet teveel wind. Ik had er zin in.
Ik wou op tijd ter plaatse zijn want die befaamde muur had ik toch graag eens verkend vooraleer we startten. In heel m'n leven was ik daar namelijk nog nooit op geweest (ook niet met de fiets). Meer dan op tijd was ik ginder en ik vond ook redelijk snel parking. Taverne 't Hemelrijck, daar moest ik zijn voor mijn startnummer. Ik kwam langs de andere, minder steile kant de muur op en hoe korter ik bij de taverne kwam, hoe meer mensen ik zag die zich een weg naar boven aan het zwoegen waren. Mijn nummer opgespeld en onmiddellijk de muur in omgekeerde richting afgelopen. Ik zorgde er wel voor dat ik de deelnemers van de 3 en 6 km niet hinderde, al waren er veel die te voet de kasseien trotseerden. Ik liep tot op de Vesten en zag dat wanneer er gedraaid werd op het marktplein, het dan heel de tijd bergop was tot aan de taverne. In totaal 500 meter die we drie keer moesten doen. Op dat moment had ik nog goede hoop dat de eerste twee keer doorkomen op hartslag (Helga was weer zo lief om mij haar Garmin te lenen) en de laatste keer - nog 150 meter extra tot aan de finish aan de kapel - op karakter perfect zou gaan.
Tijdens de verdere opwarming kwam ik ook Stijn tegen dus SVS was voltallig aanwezig. ;-).

Vooraleer we konden starten, stond er nog een muursprint op het programma. Enkele aankomende toppers op 800 en 400 meter die de muur opspurten (300 meter). Die mannen deden er een goede 40 seconden over. Ik had me er al bij neergelegd dat ik er iets langer zou over doen.
Als ik rondkeek en -luisterde leek het me wel een heel sterk deelnemersveld te zijn met verrassend veel triatleten aan hun pakjes te zien. Gelukkig hoorde ik ook deelnemers die hoopten dat ze er maximum 1u20 zouden over doen.
Dat gaf me een goed gevoel dat ik zeker niet de laatste zou zijn. ;-)

Stipt 16u00 iedereen weg. Als we goed 200 meter ver aan de vijver komen, zie ik dat er al een boel volk voor mij loopt, dus toch weer die (te?) rustige start. De eerste kilometer heb ik wat problemen om vlot voorbij andere deelnemers te geraken omdat de weg niet breed is, er best wel veel lopers zijn en het eerste stuk van het parcours goed naar beneden loopt. Sommige stukken loop ik bijna 16km/u en na twee kilometer kom ik door in 7:50. Ik hoop op dat moment dat heel het parcours naar beneden loopt, behalve de muur, maar dat blijkt uiteindelijk ijdele hoop.

Als we op de Vesten komen, gaan we niet onmiddellijk de muur op zoals bij de 3 en 6 km maar lopen we eerst nog een lus met een lekkere kuitenbijter in het midden.
De eerste keer de muur naar boven valt wel mee. De snelheid zakt natuurlijk sterk. Sommige lopers zijn overmoedig en zullen dit later bekopen. Aan het begin van de tweede ronde stapt er al een jonge kerel uit de wedstrijd die me in de eerste kilometers heel vlot voorbij ging. Wanneer we de tweede keer de muur oplopen komt er een andere jongeling in felgeel t-shirt mij fluks voorbijgesneld. Ik ben onder de indruk want bij de eerste passage had hij dit ook al gedaan maar op de vlakkere stukken had ik hem weer ingehaald. Halverwege de beklimming geeft ook hij er de brui aan.
Net zoals de vorige wedstrijden sluip ik gestaag naar voor. Bij het begin van de laatste ronde loopt de persoon die ik bijhaalde op de muur alweer van mij weg. Wanneer we voorbij kilometer 7 zijn, heb ik nog één loper ingehaald en zie ik er drie andere voor mij uitlopen waarvan één het moeilijk heeft. Deze persoon haal ik vrij snel in maar de twee andere zijn gaan vliegen denk ik. Mijn bedoeling is dus om deze positie nog twee kilometer te bestendigen. Tijdens de laatste keer de kasseienhel naar boven, zie ik iemand langs de kant staan uit te hijgen. Hij heeft een borstnummer aan maar ik heb geen idee of ik 'm inhaal of dubbel. Deze beklimming is er teveel aan voor mij. De benen doen geweldig pijn, de snelheid zakt naar 10km/u en het karakter is helemaal weg. Ik heb het gevoel dat ik aan wandelsnelheid naar boven aan het kruipen ben. Terug aan de taverne zie ik dat ik verrassend goed ingelopen ben op mijn twee voorliggers. Ik probeer nog te versnellen naar de kapel toe maar alle jus is uit de benen.



Ik strand op 4 seconden en kom quasi stappend over de meet. Ik ben helemaal uitgeput en heb even tijd nodig om op adem te komen: veel drinken en sinaasappels eten.
Ik kijk op mijn horloge en ik zie 41:42 staan en daar ben ik wel heel tevreden mee. Uiteindelijk heeft niemand, die later niet opgaf, mij ingehaald.

Een beetje verder staat Stijn te wachten die zegt onder de 39 minuten gelopen te hebben.
We babbelen een hele tijd over hoe zwaar het wel was en wachten tot de de uitslag omhoog gehangen wordt:
Stijn - 13e in 38:41 (SVS heeft een extra topper in de rangen)
Ik - 31e in 41:44 op 154 deelnemers.

Ik ben altijd een beetje sneller in het uitrekenen van de tussenstand in het Dendercriterium dan de mannen van het organiserend comité. Na deze wedstrijd is Stijn al opgeklommen naar de 15e plaats en ik sta 21e.
Bij leven en welzijn, zijn we beide opnieuw present op de Groenloop eind september (ik ben toch al ingeschreven), zeker als ik de week ervoor op mijn fiets kan blijven zitten.

Groetjes, Tom